2024-11-14
HomeEkintza SindikalaKamioilari bat eta garbitzaile bat hil dira Iruñean, eta horrek are gehiago...

Kamioilari bat eta garbitzaile bat hil dira Iruñean, eta horrek are gehiago handitu du laneko ezbeharren zerrenda beldurgarria

LAB sindikatuak baieztatu ahal izan duenez, joan den ostiralean, apirilaren 30ean, kamioilari bat hilda agertu zen Volkswagen faktoriako hornitzaileen aparkalekuan, Landabenen (Iruñea). Azken horrekin, aurten lanean hildakoak 24 lirateke Euskal Herrian. Baina kontua da gaur ere jakin dela Nafarroako Unibertsitate Ospitalean garbitzaile bat hil zela asteartean. Beraz, dagoeneko 25 lagun hil dira lanean, 2022an. Langile klasearen odolusteak ez du etenik.

Lehenik eta behin, une latz hauetan, LAB sindikatuak bere elkartasuna adierazi nahi die bi hildakoen senide, lankide eta gertukoei.

LABen datuen arabera, Volkswageneko ekoizpen katean pieza batzuk falta zitzaizkiela ikusirik, kateako langileak enpresa hornitzailearekin jarri ziren harremanetan, eta honek bere kamioia geolokalizatu zuten. Ondoren, Foruzaingoak kamioilaria hilik aurkitu zuen, bere lanpostuan. Ez dakigu zehazki zenbat denbora igaro zuen langileak bertan. Dakiguna da pieza batzuen falta  izan zutelako topatu zutela hilotza, ez langilearen falta sumatu zelako.

Gizartean hausnarketa sakona ireki beharra daukagu ezinbestean. Honek atzetik dakartzan norbanako dramak ikusita, nola da posible gure ekoizpen sistema lan baldintza prekarioetan oinarritzea?  Zein baldintzapetan ari zen lanean Bulgariako kamioilaria? Zenbat egun zeramatzan lanean? Betetzen zituen zegozkion lan osasunerako arauak? Egiten zitzaion lan osasunerako Europan araututako jarraipen medikoa?

Garraioaren aktibitatea sakonki prekarizatua dago Europa osoan: lan egun luzeak, autonomo faltsuak, azpikontratazioa, banatze epe laburrak… Langilearen heriotzaren arrazoi ez traumatikoak ziurrenik zerikusia izanen du faktore psikosozialekin, sistematikoki patronalak gutxiesten duen faktore horrekin hain zuzen.

Gure ekoizpen sistema, gure sozioekonomia lurralde pobreetako lan baldintza prekarioetan oinarritua dago. Horixe da kapitalismoaren beraren funtsa. Horixe da irauli behar duguna, izan ere, kapitalismoakgauza guztien aurretik jartzen du kapitala, baita bizitzaren aurretik ere.

Horren aurrean, gako nagusia gainditu artean, badago bitarteko babes neurriak hartzeko aukera. Volkswagen bezalako enpresa kontratista batek baldintza-agirien bitartez, modu kontraktualean, bere bezero eta hornitzaileei lan osasuneko araudia betearazteko bidea dago.Borondate aktiboa besterik ez da behar horretarako. Hau da patronalari dagokion ardura bai legalki eta bai zor historiko gisara.

Garbitzaile bat hilik ospitalean

Kamioilariaren heriotza Euskal Herriko 24. lan heriotza da aurten (4.a Nafarroan). Zoritxarrez, etengabe hazten ari den zerrenda da hori. Izan ere, gaur berean 25. biktimaren berri izan dugu (5.a Nafarroan). Maiatzaren 3an, 20:30 aldera, Maju garbiketa enpresako 62 urteko langile bat Nafarroako Unibertsitate Ospitaleko aldageletan hil zen, Iruñean. Heriotzaren arrazoiak ikertzen ari dira oraindik.

Nafarroako Osasun Publikoaren eta Lan Osasunaren Institututuak zein Lan ikuskaritzak euren gabezia larriei konponbidea jarri behar diete.Eta ezagunak diren arrisku gune eta egoera jakin horietan beharrezko kontrol neurriak paratu behar dituzte.

Nafarroako Gobernuak du hemen erabaki politikoaren ardura. Ikuskapenen aurrekontua modu esponentzialean indartu behar du dagokion tresnak erabiliz. Era berean, ogasunaren ahalmena erabiliaz, beharrezko tresnak ezarri behar ditu lan osasun arauak betetzen ez dituzten enpresei hobariak kentzeko. Kontratazio publikoari dagokionez, bai Gobernu eta udalek lan osasunerako pleguak jaso behar dituzte arau hausteak irmoki zigortzeko. Langileon osasuna dago jokoan.

Azkenik, LAB sindikatuak dei egin nahi die langileei, azken bi heriotza horiek salatzeko antolatuko diren protesta ekitaldietan parte har dezaten.

AZKEN ALBISTEAK | ÚLTIMAS NOTICIAS

Hitzarmen duina aldarrikatu dugu Arabako ostalaritzarako

Urtebete inguru igaro da Arabako ostalaritzako hitzarmenaren negoziazioa blokeatu zela "azken proposamen" gisa definitutako patronalaren azken proposamenarekin. Hau ez zen nahikoa, sektoreko langileen lan-baldintzak nabarmen okertzen baitzituen.

11 garraiolari hil dira 2024an, 2023ko heriotza kopurua gaindituz

Atzo, 56 urteko J.R.M.M. garraiolari lesakarra hil zen lanean Irunen, kamioia kargatzen ari zela. Transportes Etxetrans 2000 enpresako langilea zen. 2024. urtean 11 garraiolari hil dira lanean dagoeneko, horietariko asko, azken hau bezala, bihotzekoak jota. Atzokoarekin, gutxienez 54 laneko heriotza izan ditugu urte hasieratik Euskal Herrian.

Elkarretaratze batekin amaitu dugu EAEko anbulantzien publifikazioaren aldeko kanpaldia

Kontzentrazio batekin amaitu da EAEko anbulantzia zerbitzuaren publifikazioaren alde atzo hasitako 24 ordutako kanpaldia, Gasteizko Andra Mari Zuriaren plazan egin dena. Atzo iluntzean, Gasteizko Udaltzaingoak kanpaldia bertan behera uztera behartu arren, gaur goizean aurreikusitako tailerra egin ahal izan dute.