Osalanen zuzendaritzak prebentzio ordezkarien prestakuntza etengo duela erabaki du. Hartu den erabakia bereziki larria da LAB eta ELA sindikatuontzat eta horregatik Jaurlaritzari berehala prestakuntza ikastaroak berriz has daitezela, osasun eta laneko arriskuen prebentzio arloan Lanbide arteko Akordioaren alde egin dezala eta estatuko ereduari makurtu gabe enplegurako berezko prestakuntza sistema susta dezala eskatu diogu gaur.
LAB eta ELAren irakurketa
Osalanek prebentzio ordezkarien prestakuntza eten du
Osalanen zuzendaritzak erabaki du prebentzio ordezkarien prestakuntza etengo duela, aipatu prestakuntza, laneko esparruan, enplegurako lanbide heziketa sistemaren baitan sartzen dela kontsideratu behar ote den zalantza sortu dela argudiatuz, eta hori dela eta, 4/2015 Errege Lege Dekretuaren (martxoaren 22koa, non lan esparruan Enpleguaren Lanbide Heziketa Sistema premiaz aldatzen duen) aurreikuspenek eragiten diotelako.
Hartu den erabakia bereziki larria da, moldeei eta honen funtsari dagokienez.
OSASUN ETA LANEKO ARRISKUEN PREBENTZIO ARLOAN LOTURIKO LANBIDE ARTEKO AKORDIOA
Prebentzio ordezkarien prestakuntza, EAEn, 1997ko abenduaren 19ko “Osasun eta laneko arriskuen prebentziorako lanbide arteko akordioak” arautzen du.
Akordio honek enpresariak prebentzio ordezkariei ezinbestean eskaini behar dien prestakuntza arautzen du, Laneko Arriskuen Prebentzio Legean aurreikusitako eskuduntza garatzeko behar besteko gaitasuna izan dezaten.
Akordioa sinatu zuten alderdiek (ELA, LAB, COO, UGT eta Confebask) Osalanen esku utzi dute oinarrizko prestakuntza egitasmo horren kudeaketa, bi zatitan garatuko dena:
a) Parte arauemailea: laneko arriskuen prebentzio arloari eta honi lotu eskubideei eta betebeharrei buruz behar besteko ezagutzaz hornitzera bideratua.
Sindikatuek irakasten dute zati hau. Sindikatu bakoitzak bere prebentzio ordezkariak trebatzen ditu, OSALANek landu dituen prestakuntza gidaliburuaren edukietan oinarrituz, OSALAN berak egiaztatu dituen hezitzaileekin.
b) Parte teknikoa: norberaren betekizunak burutzeko behar diren honi loturiko ezagutzak lortzera bideratua.
Alderdi teknikoa OSALANek akreditatutako trebakuntzako zentroek emango dute.
Hots, 1997. urteaz geroztik OSALANek kudeatzen eta kontrolatzen du egiten ari den heziketa lana. Honez gain, esan daiteke Lanbide arteko Akordio honen alderdi sinatzaileak bat datozela, etengabeko prestakuntza arautzeari dagokionez, hauek berariazkoa eta autonomoa den izaera hartzeaz eta hornitzeaz. Izatez, etengabeko prestakuntzaren berariazko araudia 1995eko beste Lanbide arteko Akordio batean oinarritzen zen, non hartan, Hobetuz eratu baitzen.
ENPLEGURAKO LANBIDE HEZIKETA SISTEMA ALDATZEKO ERREGE LEGE DEKRETUA
Martxoak 20an, Rajoyren gobernuak Errege Lege Dekretua onartu zuen Enplegurako Lanbide Heziketa Sistema aldatzeko.
Araudi horren puntuetako batek enplegurako trebatzearen irakaskuntzan enpresarien elkarteen eta sindikatuen betekizuna urritzea zekarren berarekin, gizarte eragileen partaidetza “langileei zuzendutako prestakuntza-eskaintzaren diseinuari, plangintza egiteari eta programazioari” mugatuz.
Maiatzak 15ean Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkarian 2015eko maiatzaren 6ko ebazpena argitaratu zen, non haren bidez 2015eko ekitaldirako prebentzio ordezkarien oinarrizko prestakuntza emateko baimenaren eta subentzioaren deialdia egin baitzen. Aipatu ebazpenaren hartzaile, besteak beste, sindikatuak etaenpresarien elkarteak dira, araututako prestakuntzaren eta prebentzio ordezkariak gaitzeko oinarrizko mailaren trebakuntzari buruzko eskubideen eta betebeharren emaileak izanik.
Bi aste geroago, maiatzak 29ean, posta elektronikoa bidali zitzaien Osalaneko prestakuntza batzordekideei (sindikatuak eta patronala) prebentzio ordezkarien trebakuntza eten zela jakinaraziz, eta argudiatuz, zalantza sortu zela aipatu oinarrizko trebakuntzari 4/2015 Errege Lege Dekretuak eragiten ote zion edo ez.
Kontuan hartuz, ELA eta LAB ez direla prestakuntza batzordeak egin ohi dituen bileren partaide, Osalanen Batzorde Nagusian parte hartzen ez dutenez, lehenengo aldiz, posta elektroniko horren bidez bakarrik izan dugu erabaki garrantzitsu horren berri.
1.- Erabaki horrek bere biziko garrantzia du prebentzio arloko prestakuntza bezalako funtsezko arazo bati eragiten diolako.
Erabaki honek milaka ordezkariri eragiten dio, hauetako asko hautatu berriak hauteskunde sindikaletako azken aldi trinkoan. Nola beteko dituzte prebentzio ordezkari gisa dagozkien eginbeharrak?
Argi dago prestakuntza egokirik gabe ez dagoela prebentziorik. Laneko arriskuen Prebentzio Legearen arabera (31/95 legea), prebentzio ordezkarien prestatzeko premia haien lanpostuei atxiki arriskuen ezagutza izatetik haratago doa. Aipatu trebakuntza oinarrizko zutabea da enpresan prebentzio kultura egokia susta dadin, prestakuntzarik gabe, behin hautatuta bete behar izango dituzten zereginak ezin izango dituztelako egin.
Prestakuntza ezak Hego Euskal Herrian pairatzen ari garen ezbehar-maila handiei eragiten dien eragiletako bat da. Honezkero, aurten 21 istripu hilgarri gertatu dira.
E-mail bidez jakinarazi izana herri honen gehiengo sindikalari erakutsitako begirune ezaren adierazgarri dugu. Telefono dei bat ere ez dugu jaso.
Kontuan hartu behar da ikastaro gehienak bi sindikatuon artean antolatzen ditugula. Datozen asteetarako, batzuen deialdia egin genuen.
3.- Osalani ez diogu onartzen inolako gaitasunik ez eta zilegitasunik ere, lan osasunaren arloan, loturiko Lanbide Arteko Akordioaren ezarpena eteteko.
Erabakiak, dirudienez, Osalanen prestakuntza batzordearen lan esparruan sortu den zalantzan du jatorria. Aipatu batzordean sindikatuen gutxiengoak parte hartzen du.
ELAk eta LABek ez dugu parte hartzen Osalanen Batzorde Nagusian, baina hala ere, Lanbide arteko Akordioak indarrean dirau eta guk gehiengo sindikala ordezkatzen dugu. Ez biltzekotan, akordio horren Batzorde Parekidea ere ez dute bildu.
Ez dakigu, Hobetuzekin gertatu bezala, oraingoan interesik ba ote dagoen lan osasun arloan lotu zen Akordio honekin ere amaitzeko.
4.- Eusko Jaurlaritza, berriro ere, lehen aukeran, estatuko ereduaren aurrean makurtu da, prestakuntza arloan, prebentzio ordezkarientzat egin zen EAEko berezko sistema babestu barik.
5.- Eusko Jaurlaritzak, horrenbestetan Eztabaida Soziala babesten duela esaten duen horrek, alde bakarraren erabakiz, hondoratu du Lanbide arteko Akordioa.
Lanbide arteko akordio hori orain arte funtzionatzeaz gain, oraindik indarrean dagoen gutxienetako bat dugu.
6.- Prebentzio arloko prestakuntzak enplegu sortzea ez den bestelako izaera du.
Eten den prestakuntzak, nagusiki izaera sindikala du. Hain zuzen, prebentzio ordezkariaren zeregina, funtsean, sindikalgintzari dagokion betekizuna da, eta arloaren ezagutza juridikotik haratago doa. Hortaz, zilegia eta beharrezkoa deritzogu sindikatuok gure ordezkariei aipatu alderdi arauemailea ematen jarraitzeari.
Bestalde, prestakuntza hau Osalanen aurrekontutik finantzatzen da, gizarte-kotizazioek ez dute zuzenean finantzatzen. Zehaztearren, 2015. urteko ikastaroak finantzatzeko esleitu ziren baliabide ekonomikoak 300.000 eurotakoak izan ziren, Osalanen aurrekontuaren kontura.
7.- Geure buruei galdetzen diegu ea erabaki honetan beste erakunde batzuk izan ditzaketen interesak lehenesten diren.
CCOOk, UGTk eta Confebaskek prestakuntza hau eman ahal izango dute aurrerantzean beste formula batzuk erabilita edota beste entitate batzuen bitartez? Adibidez, IFESen bidez (UGTren prestakuntza fundazioa), prebentzio arloko prestakuntza teknikoa irakasteko akreditatua dagoelako, aipatu Lanbide arteko Akordioaren baitan, sindikatuok ezin dezakegulako irakatsi alderdi teknikoa.
ELAk eta LABek Eusko Jaurlaritzari honako hau eskatzen diogu:
- Berehala, prestakuntza ikastaroak has daitezela berriz.
- Osasun eta laneko arriskuen prebentzio arloan, Lanbide arteko Akordioaren alde egin dezala.
- Enplegurako berezko prestakuntza sistema susta dezala, estatuko ereduari makurtu gabe.
Gai honetaz eztabaidatzeko, jendartean deitzen dugu Enplegu Sailburua bilera egin dezagun.