2024-12-20
InicioAcción SindicalEuskara baztertzailetzat jo eta hizkuntzaren normalizazio prozesua kolpatzen duen enegarren epaia

Euskara baztertzailetzat jo eta hizkuntzaren normalizazio prozesua kolpatzen duen enegarren epaia

Euskal administrazioa euskalduntzeko prozesuaren aurka pairatzen ari garen oldarraldiaren barruko epai berri bat ezagutu dugu. Kasu honetan, Donostiako Administrazioarekiko Auzien Epaitegiak Eibarko udaltzain lanpostu baterako euskara-eskakizuna frogatu beharretik salbuetsi ditu hautagaiak ezohiko egonkortze deialdi batean, hautagaietako batek jarritako helegitea partzialki onartuta.

Hautagaietako batek helegitea aurkeztu zuen, udaltzain gisa lanean 30 urte daramatzala euskaraz jakin gabe eta orain eskatzea baldintza «baztertzailea» dela argudiatuta. Donostiako epaitegiak arrazoia eman dio hautagai horri, eta Eibarko Udalari pertsona horren merituak kontuan hartzeko agindu dio, prozesuan euskararen ezagutza eskatzea «baztertzailea» dela argudiatuz.

Beste behin, epaitegi batek funtzio publikoa betetzeko deialdietan euskara eskakizuna ezartzea bazterkeriarekin lotzen du, baina ez ditu auzitan jartzen deialdi horietan bertan ezartzen diren gainontzeko eskakizunak, tartean gaztelera ezagutu beharreko derrigorrezko eskakizuna. Euskara eskatzea baztertzailea da, baina antza gaztelera ezagutzea ez. Horrek argi adierazten du auzitegi espainiarrentzat euskara bigarren mailako hizkuntza dela, gaztelerarekiko subalternoa, asko jota meritu gisa kontsideratzen dute. LAB sindikatuak irmoki salatzen du bereizkeria hori eta exijitzen du euskarari gutxienez gazteleraren maila bera aitortzea.

Oraingoan euskara-eskakizuna baztertzeko arrazoia 45 urtetik gorako plazadunek duten hizkuntza-eskakizunaren salbuespena behin-behinekoei ere ezarri behar zaiela izan da, bi kolektiboen artean diskriminaziorik ez egoteko helburua argudiatuta. Baina auziaren baldintzengatik argudio horrek balio ez duenean, hizkuntza-eskakizunen ehunekoa gehiegizkoa zela adierazi da, edo, zuzenean, hizkuntza-eskakizunak berak auzitan jarri dira. Unean uneko epaileak argudio bat ala beste erabiltzen ari da, beti ere euskara eskatzea «bazterkeriarekin» lotuz eta honen aurka eginez.

Administrazioetako langileen gehiegizko behin-behinekotasun egoerarekin amaitzeko egonkortze-prozesua euskararen kaltetan ezin dela izan salatzen dugu. Kasu honetan bezala, urte askoan luzatu eta euskara baztertzen zuen behin-behinekotasunarekin amaitzeak ezin dezake eragin euskararen bazterketa egonkortzea.

Beste behin salatu beharra dugu ere administrazioko arduradunek ez dutela beraien erantzukizuna betetzen euskara administrazioan behingoz normalizatu dadin. Eta ez soilik zerbitzu-hizkuntza izan dadin, baita ohiko lan-hizkuntza bilaka dadin ere. Izan ere, hori horrela izatea herritarren eta administrazioko langileen eskubidea da.

AZKEN ALBISTEAK | ÚLTIMAS NOTICIAS

LAB denuncia que los presupuestos de Bizkaia no son los que las trabajadoras de cuidados privatizados necesitan, ni los que merecen

Las y los trabajadoras de sectores privatizados de cuidados son trabajadoras publicas. Prestan un servicio publico cuya responsabilidad y titularidad corresponde a las administraciones...

El acuerdo de jubilación parcial firmado en Madrid es estéril y niega a las y los trabajadores de Euskal Herria la negociación colectiva

Hoy se ha reunido en Madrid la Mesa General de las Administraciones Públicas del Estado español, en la que se ha reconocido por primera vez a LAB nuestro derecho a participar en ella. Extraemos las siguientes conclusiones: • Como ya sabíamos, sólo ha servido para afirmar que esa mesa de negociación está muy alejada de las necesidades de las y los trabajadores y de los servicios públicos de Euskal Herria. • El acuerdo que se nos quiere vender como logro es estéril porque tiene que recorrer un camino legal que no se ha aclarado y que se puede alargar mucho en el tiempo. Además, este titular esconde un perjuicio inadmisible, el retraso de la edad de jubilación obligatoria de 70 a 72 años. En opinión de LAB, el cambio legislativo debería consistir precisamente en dar competencias a las leyes de empleo público de la CAV y Nafarroa Garaia. • Por ello, reclamamos a los sindicatos con representación en la Mesa de la Administración Pública de Madrid y a los partidos con representación en el Congreso, que trabajen en función de su coherencia y capacidad de influencia para trasladar a Euskal Herria la competencia de negociación de las necesidades de sus servicios públicos y las condiciones laborales de su personal. Es decir, para reconocer en la práctica a las administraciones e instituciones de Hegoalde las competencias legislativas en materia de jubilación, y dejar las negociaciones en manos de las Mesas Generales de la CAV y Nafarroa Garaia para tener aquí la capacidad de decisión. • En este sentido, exigimos al Gobierno Vasco y al de Nafarroa que convoquen cuanto antes las correspondientes Mesas Generales para abordar con honestidad esta cuestión. Sin esperar a los pasos que se den en Madrid, podemos negociar medidas para implantarlas aquí, eso sí, siempre que haya voluntad.

Hemos conseguido el nuevo convenio colectivo del personal laboral docente y educativo del Departamento de Educación de la CAV

Tras un sinfín de luchas y 20 largos años de trabajo, tenemos un convenio que da pasos adelante en el reconocimiento y mejora de las condiciones laborales del personal de educadores y educadoras de educación especial.