Gaur, urriak 1, LAB, ESK, STEILAS, EHNE-ETXALDE eta HIRU sindikatuok osatzen dugun intersindikala Gipuzkoako Foru Aldundiaren aurrean mobilizatu da joan den ostegunean Lodosan hil zen Errenteria-Oreretako garraiolariaren heriotza salatzeko. Guztira, 43 langile hil dira aurten lan-istripuz, laneko gaixotasunek eragindakoak kontuan hartu gabe.
Azken urteotan salatu dugun bezala, garraio sektorean istripuen intzidentzia oso altua da. Urtero, batez beste, garraiolari bat hiltzen da hilero. 2024an, dagoeneko 10 garraiolari hil dira lan-istripuz.
Horren atzean hainbat faktore daude, baina guztien gainetik nagusitzen den arrazoi bat dago: sektorean gero eta hedatuago dagoen prekaritatea. Garraio sektoreko lan-baldintzak oso eskasak dira: lanaldi luzeak, estresa, presioak, garraioagatik ordaintzen duten prezio baxua, lan-baldintzen ondorioz dieta osasungarria egiteko zailtasunak, etab. Horrek guztiak istripuak gertatzeko aukerak areagotzen ditu, baita arazo kardiobaskularrak izateko arriskua ere, ikusten ari garen emaitzekin.
Eta garraioaren prekarietate-egoera horrek baditu erantzuleak. Lehenik eta behin, errepideko salgaien garraioaren hitzarmena berritzeko jarrera immobilista duen patronala. 15 urte baino gehiago daramatzagu sektoreko garraiolarien lan baldintzak hobetu gabe. Izan ere, Gipuzkoako sektoreko azken hitzarmena 2009koa da. Beraz, ez da harritzekoa sektoreko langileen zahartzea, eta horrek istripuak izateko arrisku handiagoa dakar. Belaunaldi berriei ez zaizkie lan-baldintza duin eta erakargarriak eskaintzen. Garraioa funtsezko sektorea da, beste guztiei jarduera ematen diena. Eta ezin dITu duela 15 urteko lan baldintzaK izan.
Eta, bestetik, erakundeek konpromisoa erakutsi behar dute patronalaren zigorgabetasunarekin amaitzeko eta sektorea duintzeko neurriak hartzeko. Ezin dute beste alde batera begiratu sektoreko heriotza kopuru altuaren aurrean. Bestela, gertatu zenaren eta gertatuko denaren konplize izango dira.