2024-11-22
HomeEkintza PolitikoaArabako Foru Aldundiak ez ditu aktibatu berdintasun-baliabide eta egiturak, eta EAEko administrazioen...

Arabako Foru Aldundiak ez ditu aktibatu berdintasun-baliabide eta egiturak, eta EAEko administrazioen artean mugatuena da arlo honetan

LABek egiaztatu du Arabako Foru Aldundiak, berdintasun-politikak lehenetsi beharrean – webgunean argitaratu duen bezala–, guztiz kontrakoa egiten duela: ez ditu betetzen bere konpromiso instituzional estrategikoenak, ez die erantzuten langileen egiturazko beharrei, eta, beste erakunde bikoitz batzuekin alderatuta, nabarmen urruntzen da eskura dituzten berdintasun-baliabideetatik eta -egituretatik.

Foru erakundearen ekintzarik ezak eta bidean jartzen dituen oztopoek, lurraldean berdintasunak aurrera egiteari kalte handia egiteaz gain, ondorio larriak dituzte Arabako Foru Aldundiko Berdintasun Arloak egiten duen lanean eta pertsonengan.

2016az geroztik, pixkanaka handitu da berdintasun-aurrekontua (betiere aurrekontu orokorraren %1eko erreferentera iritsi gabe), eta Berdintasun Arloak ere bere gain hartu ditu funtzio estrategiko berriak. Hala ere, eskumen-gehikuntza horrekin batera ez da langile-kopurua gehitu, murriztu ere egin baita. Horrela, ezinezkoa da –eta hori guztia arrisku psikosozialetan kontuan izan gabe gabe– egiten ari ziren gaiak behar bezala kudeatzea, berriak bere gain hartzea, baztertu behar izan direnak berriz hartzea eta egin gabe jarraitzen dutenak egitea, nahiz eta legezko betebeharrak izan.

LABek aldarrikatzen du, lehentasunez, Aldundiak konprometitutako egiturak sortzea: Berdintasunerako erakunde espezifikoa eta sailetako unitate espezializatuak; eta Arabak behar dituen berdintasun-politika eraldatzaileei benetako bultzada emateko behar diren langileez hornitzea.

Emakumeen eta Gizonen Berdintasunerako Erakunde arteko Batzordearen 2018ko abenduaren 12ko Erabakiaren bidez, Arabako Foru Aldundiak, organo hori osatzen duten EAEko gainerako erakundeekin batera, kalitate- estandarrak aplikatzeko neurriak hartzeko konpromisoa hartu zuen, besteak beste:

  • Emakumeen eta gizonen berdintasunerako berariazko administrazio-organo edo -unitate bat egotea.
  • Eusko Jaurlaritzako, EAEko foru-aldundietako eta hiriburuetako udaletako sailetan berdintasun-unitate espezifikoak eta espezializatuak egotea.Emakundek, Berdintasunerako Euskal Legearen berehalako aldaketaren ondorioz, lege-aurreproiektuaren memoria ekonomikoan hauteman zuen beharrezkoa zela Arabako Foru Aldundiko Berdintasunerako Erakundeari lanaldi osoko sei teknikari ematea, haren legezko aginduak betetzeko soilik. Gaur egun, Arabako Foru Aldundiak bi lanpostu ditu, eta ez dira %100ean ere betetzen.Denbora horretan ez dugu borondate politikoa ikusi egoera hori aldatzeko, eta berau are gehiago larriagotzeko, ukatu egin dituzte Berdintasun Arloak eskatzeko errefortzuko langileen azken eskaerak. Eta zentzugabekeria handitzeko, zortzi hilabeteko atzerapenarekin erantzun diote azken eskaerari. Argi dago Arabako Foru Aldundiaren gobernu-ekintzan berdintasun politikek ez dutela inolako berdintasunik.

Azken hiru urteetan, Arabako Foru Aldundiaren barruan, Berdintasun-Arloko langileen egiturazko beharrak antzeman dira. Horregatik ukatu dira aldi baterako lanpostuak. Denbora horretan, ordea, ez da ezer egin lanpostu egonkorrak sortzeko.

Arabako Foru Aldundian ez dago berdintasunerako unitate administratibo esklusiborik ere. EAEko gainerako foru- aldundiek eta hiriburuetako udalek badituzte, eta Bizkaiko eta Gipuzkoako aldundietan, gainera, zuzendaritza politikoaren maila dute. Berdintasun Arloa delakoa, berez, ez dago Aldundian. Administrazio-egitura, emakumeen eta gizonen berdintasunaz gain, garapenerako lankidetza eta kulturartekotasuna ere jorratzen dituen zerbitzua da. EAEko hiriburuetako udalek eta beste bi aldundiek gure erakundeak baino berdintasun-arloko langile dezente gehiago dituzte, eta zenbait erakundetan bertako langile espezializatuak dituzte, nahiz eta egia den gabezia handiak daudela kasu guztietan.

Arabako Foru Aldundiak aspaldi utzi dio EAEko politiken erreferente izateari, 1991n Berdintasunerako lehen Aholkularitza sortu zuenean EAEko berdintasun-erakundeen artean. Orain mugatuena da arlo honetan eta bidea laburtu behar du.

Egungo egoera ikusita, LABek proposatzen du irtenbide bat ematea erakundeak berak detektatu dituen eta egiteko konpromisoa hartu duen beharrei, eta ez gaude prest egoera horrek langileei kostu pertsonalak eta osasun-kostuak eragiteko, eta, jakina, ez dugu onartuko zerbitzua are gehiago ahultzea.

AZKEN ALBISTEAK | ĂšLTIMAS NOTICIAS

BetiOn Eusko Jaurlaritzaren telelaguntza-zerbitzuaren hitzarmena sinatu dugu, gutxieneko %30,08ko soldata-igoerarekin

Ostegun honetan, azaroaren 21ean, LAB sindikatuak hitzarmen kolektiboa sinatu du EAEn telelaguntzako eta jarduera soziosanitario osagarrietako zerbitzu publikoa kudeatzen duen Ilunion sozio-sanitario-Ibermática Aldi Baterako Enpresa Elkartearentzat. Honek 80.000 herritar baino gehiago artatzen ditu.Negoziazio luzea eta gogorra izan da. Bi enpresaren eta Eusko Jaurlaritzaren aurkako negoziazioa, azken honek pribatizatzen baitu langileek ematen duten zerbitzu publikoa. Hala ere, langile nekaezin eta aktiboek egindako borrokaren ondorioz, hobekuntza oso garrantzitsuak lortu dira:Soldata-igoera • Gutxienez % 30,08ko soldata-igoera lortu da. Gainera, KPIari lotutako igoera da, eta hori bermatzeaz gain, erosteko ahalmena benetan berreskuratzea dakar. • % 30,08ko igoera hori, oinarrizko soldatari ez ezik, soldata-osagarri guztiei ere aplikatuko zaie.Lanaldi-murrizketa Urteko lanaldia 1.592 ordukoa izango da, eta orain artekoa ia hiru lanaldi osotan murriztuko da.Lizentziak, familia-kontziliazioa eta urteko lanaldia doitzeko egunak: • 12 urtetik 14ra igotzea zaintzagatiko lanaldi-murrizketa. • Ordaindutako lizentzia guztiak parekatzea ahaidetasun sozial gisa izendatutako pertsonarentzat. • Malgutasun handiagoa urteko lanaldia doitzeko egunetan. • Hitzarmen bidez erregularizatzea jaiegun arruntetan lan egiteagatiko konpentsazioa, errege-dekretuaren arabera, LABek aurretik aurkeztutako salaketaren aurrean.LABen argi dugu lortutako hobekuntza guztiak langileen zati handi batek egindako mobilizazio, greba eta batzarrei esker lortu direla. Borroka honek merezi izan du.Jakin badakigu oraindik eduki garrantzitsuak daudela lortzeko, eta LABek horiei aurre egiten hasi nahi du. Sindikatu honek argi dauka BetiOneko langileek zerbitzu publikoa ematen duela eta langile publikoak direla.Gaurtik aurrera, LAB lanean hasiko da langileekin publifikaziorako bidea eta urrats zehatzak adosteko, eta hori onuragarria izango da bai langileentzat bai zerbitzu horren erabiltzaileentzat.Amaitzeko, LABek bere onespen zintzoa adierazi nahi die lan-baldintza bidezkoagoen alde borrokatu diren pertsona guztiei. Iritzi desberdinak, beti legitimoak eta askotan beharrezkoak izan arren, egindako bidea egin gabe ez ziren hobekuntza garrantzitsu horiek lortuko.

Araudiaren erreformak atzeratu egiten du erregularizazio masiboa Atzerritarren Legea indargabetzeko beharrezko urrats gisa

Atzerritarren Legearen araudiaren erreforma onartu zuen pasa den asteartean Espainiako Gobernuak. Maiatzaren 17an sartuko da indarrean, Gizarteratze, Gizarte Segurantza eta Migrazio Ministerioak bultzatuta.

Gizarte Segurantza propioa eskatu dugu, langileen osasuna kontrol eta presioaren gainetik jartzeko

LAB sindikatuko zenbait kidek elkarretaratzea egin dute gaur goizean Iruñean, INSS Gizarte Segurantzaren Espainiako institutuaren bulegoen ondoan, kapitalak langileriari egiten dion kontrol eta presioaren gainetik osasuna eta prebentzioa jar daitezela aldarrikatzeko. LABek Gizarte Segurantza propioa eskatzen du, nafar langileen beharrak benetan erdigunean paratuko dituena.